نحوه اتصال PS5 به ویدئو پروژکتور: آموزش 5 روش با سیم و بی سیم

فرض کنید که یک دستگاه ویدیو پروژکتور مخصوصاً برای بازی با کنسولتان گرفته‌اید. حالا چطور می‌خواهید آن را نصب کنید؟ برای مثال، شما می‌توانید دستگاهتان را از طریق کابل HDMI به پروژکتور وصل کنید. اما روش‌های اتصال دیگر مثل روش اتصال بیسیم و با پورت‌های VGA و DVA نیز این کار ممکن است. با اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور با کیفیت می‌توانید با نرخ تاخیر کم و رزولوشن بالا تصاویر بازی‌تان را به خوبی ببینید. بنابراین، برای اطلاع از روش‌های اتصال pS5 به پروژکتور خانگی، مزایا و معایب آن و رفع ایرادات اتصال با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آیا می‌توانیم Ps5 را به ویدئو پروژکتور وصل کنیم؟

بله. قطعاً شما می‌توانید این کار را انجام دهید! راه‌های مختلف و آسانی هم برای اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور وجود دارند که شما بسته به تجهیزات و سلیقه‌تان می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید که ما در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد.

(جهت خرید یا مشاهده قیمت ویدئو پروژکتور به فروشگاه تهران پروژکتور مراجعه فرمایید.)

آیا می‌توان Ps5 را به ویدئو پروژکتور متصل کرد؟

اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور با کابل HDMI: ساده‌ترین و سریع‌ترین روش

این روش ساده‌ترین روشی است که شما می‌توانید از آن برای اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور استفاده کنید و برای انجام آن باید این مراحل را طی کنید:

مرحله 1: هر دو دستگاه را خاموش کنید

در مرحله اول اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور هر دو دستگاه پروژکتور و ps5‌ تان را خاموش کنید.

مرحله 2: پورت‌های HDMI را پیدا کنید

در این جا برای اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور قبل از هر چیزی چک کنید و ببینید که پورت‌های HDMI هر دو دستگاه در کجا واقع شده‌اند.

مرحله 3: PS5 و پروژکتور را با کابل HDMI وصل کنید

بعد از اینکه پورت‌های HDMI را در پروژکتور و ps5 پیدا کردید، حالا نوبت اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور می‌رسد. در این مرحله شما یک انتها از کابل HDMI را به پورت HDMI در ویدئو پروژکتور و انتهای دیگر آن را به پورت HDMI در ps5 متصل کنید.

استفاده از کابل HDMI جهت اتصال PS5 به پروژکتور

مرحله 4: هر دو دستگاه را روشن و ورودی HDMI صحیح را انتخاب کنید

بعد از اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور با کابل HDMI حالا هر دو دستگاه را می‌توانید روشن کنید. در اینجا خود سیستم پروژکتور ورودی HDMI و اتصال ps5 را به شما نشان می‌دهد یا خود شما باید آن را پیدا کنید.

مرحله 5: اتصال ps5 به ویدیو پروژکتور را آزمایش و تنظیمات نمایش را پیکربندی کنید

در مرحله نهایی اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور هم باید ببینید که کیفیت تصویر چطور است. همچنین، شما در تنظیمات ویدئو پروژکتور هم می‌توانید کیفیت‌های نمایش تصویر مختلف را برای تصویر ps5 انتخاب کنید.

پیکربندی تنظیمات نمایش پس از اتصال ps5 به ویدیو پروژکتور

 

نحوه اتصال ps5 به ویدیو پروژکتور بدون درگاه HDMI خالی

اگر برای اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور، پروژکتور شما درگاه HDMI ندارد، شما برای وصل کردن دستگاهتان می‌توانید از مبدل HDMI استفاده کنید. مبدل HDMI شما می‌تواند HDMI را به فرمت‌ها و به پورت‌های دیگر پروژکتور مثل VGA یا DVI متصل کند.

 اتصال ps5 به ویدیو پروژکتور بدون استفاده از درگاه HDMI

اتصال ps5 به ویدیو پروژکتور با پورت VGA

اگر می‌خواهید اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور را با پورت VGA ویدیو پروژکتور انجام دهید، باز هم احتیاج به یک مبدل دارید. بنابراین، شما با مبدل می‌توانید کابل HDMI ps5 را به پورت HDMI مبدل از یک سو وصل بکنید. از طرف دیگر هم کابل VGA را به پورت مبدل و پورت VGA ویدئو پروژکتورتان وصل کنید.

همچنین، اگر مبدل شما جک صوتی ۳.۵ میلیمتری دارد، شما می‌توانید اسپیکری را هم به آن متصل کنید، چون کابل VGA نمی‌تواند صدا را پخش کند.

روش اتصال ps5 به ویدیو پروژکتور با پورت VGA

نحوه اتصال پی اس فایو به پروژکتور با پورت DVA

اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور هم در صورت داشتن مبدل ممکن است. در نتیجه، شما باید اول مبدل DVA را تهیه کنید. سپس، یک سر کابل ‏HDMI را به مبدل و سر دیگر آن را به پروژکتور متصل کنید. در مرحله بعدی هم باید کابل DVA را به پورت DVA و سر دیگر آن را به ویدیو پروژکتور وصل کنید.

(جهت کسب اطلاعات در مورد انواع پورت پروژکتور به وبلاگ تهران پروژکتور مراجعه فرمایید.)

روش اتصال پی اس فایو به پروژکتور با پورت DVA

روش اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور به صورت بی‌سیم

اگر شما می‌خواهید اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور را به صورت بی‌سیم انجام دهید باید از یک گیرنده و فرستنده HDMI استفاده کنید که مراحل انجام آن به این صورت هستند:

  • اول فرستنده ‏HDMI را به پورت HDMI ps5 متصل کنید.
  • در قدم بعدی، گیرنده HDMI را به پورت HDMI ویدئو پروژکتور متصل کنید.
  • هم گیرنده و هم فرستنده HDMI را روشن کنید.
  • در مرحله بعدی، گیرنده و فرستنده HDMI به طور خودکار با همدیگر جفت می‌شوند. با این حال، شما می‌توانید دفترچه راهنمای این دستگاه را هم برای جفت کردن مطالعه کنید.

(جهت کسب اطلاعات در مورد بهترین دانگل‌های وای فای ویدئو پروژکتور به وبلاگ تهران پروژکتور مراجعه فرمایید.)

 اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور به صورت بی‌سیم

چگونه 4K@120Hz را در PS5 فعال کنیم؟

بعد از اینکه شما اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور را انجام دادید، بهتر است مطمئن شوید که برای بازی کردن خوب پروژکتور و داشتن بهترین تصویر را با سرعت خوب نشان می‌دهند. برای همین، باید ویژگی 4K@120Hz را در ps5 فعال کنید. برای این کار، شما باید این مراحل را انجام دهید:

  • اول چک کنید و ببینید که دستگاه ps5‌ تان به آخرین نسخه به روز رسانی شده است.
  • وارد بخش Settings و از آنجا وارد بخش Screen and Video شوید.
  • در بخش Video Output گزینه 120Hz Output را انتخاب کنید.

نحوه فعال سازی 4K@120Hz در PS5

نحوه اتصال پی اس فایو به پروژکتور و تلویزیون به طور همزمان

در صورتی که می‌خواهید اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور و تلویزیون را به طور همزمان انجام دهید، باید حتماٌ یک اسپلیتر HDMI را داشته باشید. اما دقیقاً این دستگاه چیست و ما چطور با آن می‌توانیم ps5 را همزمان به پروژکتور و تلویزیون وصل کنیم؟

اتصال پی اس فایو به پروژکتور و تلویزیون به طور همزمان

نحوه اتصال پی اس فایو به پروژکتور: اسپلیتر HDMI چیست؟

دستگاه اسپلیتر HDMI یک دستگاه کوچک است که می‌تواند سیگنال HDMI که از کابل می‌گیرد را دو برابر کند و آن را به چند خروجی یا دستگاه مختلف انتقال دهد. برای همین است که شما با این دستگاه می‌توانید اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور و تلویزیون را به طور همزمان انجام دهید که مراحل آن به این صورت است:

  • یک سر کابل HDMI را به پورت ps5 و سر دیگر آن را به پورت HDMI اسپلیتر متصل کنید.
  • کابل‌های HDMI تلویزیون و ویدئو پروژکتور را به پورت‌های دیگر HDMI اسپلیتر وصل کنید.
  • حالا هر سه دستگاه ps5 تلویزیون و ویدئو پروژکتور را روشن کنید.
  • در این مرحله دستگاه اسپلیتر می‌تواند هم سیگنال صوتی و هم سیگنال ویدیویی ps5 را به تلویزیون و پروژکتور به طور همزمان برساند.

نحوه اتصال پی اس فایو به پروژکتور از طریق اسپلیتر HDMI

 

چگونه PS5 را به ساندبار و پروژکتور وصل کنیم؟

خیلی از پروژکتورها سیستم صوتی قوی ندارند. بنابراین، شما ممکن است برای داشتن صدای قوی‌تر مجبور شوید برای آن ساندبار تهیه کنید. ساندبار در واقع یک سیستم صوتی است که می‌تواند صدای پروژکتور را به صورت قوی‌تر و بلندتری پخش کند.

بنابراین، برای اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور و ساندبار باید این مراحل را طی کنید:

  • اول، ps5 خود را به ویدیو پروژکتور با کابل HDMI یا با استفاده از روش‌های قبلی که توضیح دادیم متصل کنید.
  • اگر ویدئو پروژکتور شما دارای پورت HDMI ARC/eARC است، یک انتهای کابل دیگر HDMI را به این پورت و انتهای دیگرش را به پورت HDMI ARC/eARC در ساند بار متصل کنید.
  • در بخش تنظیمات ویدئو پروژکتور و ساندبار نحوه اتصال ARC/eARC را فعال کنید.
  • به بخش تنظیمات ps5 بروید. در آنجا در قسمت Sound و Audio Output شما باید ببینید که خروجی صوتتان از کابل HDMI پخش می‌شود.

(جهت کسب اطلاعات در مورد نحوه اتصال پروژکتور به بلندگو به وبلاگ تهران پروژکتور مراجعه فرمایید.)

نحوه اتصال  PS5 به ساندبار و پروژکتور

رفع ایرادات احتمالی اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور

رفع مشکل تأخیر در بازی

اول از همه چک کنید که کابل HDMI برای اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور با کیفیت است. سپس، در تنظیمات ویدئو پروژکتور حالت Game Mode را فعال کنید.

رفع مشکل تأخیر در اجرای بازی

 

پایین بودن کیفیت تصویر

پس از اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور شاید کیفیت تصویرتان پایین باشد. بنابراین، باید به تنظیمات دو دستگاه بروید و مطمئن شوید که تنظیمات تصویر پروژکتورتان مثل رزولوشن با تنظیمات تصویر خروجی PS5 تطابق دارد.

پایین بودن کیفیت تصویر در هنگام استفاده از ps5 متصل به ویدئو پروژکتور

تماشای تصاویر بازی به شکل سه‌بعدی

گاهی اوقات، بعد از اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور تنظیمات سه بعدی پروژکتور ممکن است به اشتباه فعال شود و تصویر بازی شما را به صورت تار یا محو نشان دهد. این به خاطر آن است که تصاویر ps5 از نوع سه بعدی نیستند.

بنابراین، شما برای رفع این مشکل باید به تنظیمات پروژکتور رفته و حالت سه بعدی را غیر فعال کنید.

تماشای تصاویر بازی در ps4 به شکل سه‌بعدی به کمک ویدئو پروژکتور

رفع مشکل قطع شدن صداهای بازی

این مشکل اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور‌تان می‌تواند ناشی از کابل HDMI خراب یا قدیمی باشد. بنابراین، حتماً کیفیت آن را چک یا در صورت امکان تعویضش کنید. علاوه بر این، حتماً تنظیمات ps5 و ویدیو پروژکتورتان را هم بررسی کنید.

رفع مشکل قطع شدن صداهای بازی در هنگام اتصال ps4 به ویدئو پروژکتور

 

در صورت نمایش صفحه سیاه، بدون سیگنال چه باید کرد؟

برخی اوقات، مشکل اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور می‌تواند از کابل HDMI یا پورت HDMI شما باشد. بنابراین، حتماً این دو عامل را بررسی کنید. همچنین، شاید تنظیمات تصویر ps5 برای رزولوشن پروژکتور خیلی بالا باشند و باید آن را پایین بیاورید یا اینکه منبع ورودی درست را برای ویدئو پروژکتورتان انتخاب نکرده‌اید.

(جهت خرید و یا مشاهده قیمت پرده نمایش پروژکتور به فروشگاه تهران پروژکتور مراجعه فرمایید.)

جل مشکل نمایش صفحه سیاه، بدون سیگنال

 

مزایا و معایب وصل کردن PS5 به ویدئو پروژکتور

مزایای وصل کردن ps5 به ویدئو پروژکتور

تجربه‌ی بازی بزرگ

با اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور شما می‌توانید تصاویر بازی‌تان را روی صفحه‌هایی با ابعاد بزرگ ببینید. برای همین، تجربه شما از بازی بزرگتر و بهتر خواهد بود.

 بازی در ps4 در تصویر بزرگتر

تجربه‌ی بازی سینمایی

داشتن ویدئو پروژکتور و صفحه نمایش بزرگ آن در سالن نشیمنتان باعث می‌شود که حس کنید سینما را به خانه‌تان آورده‌اید! در نتیجه، اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور یک تجربه بازی سینمایی را به شما می‌دهد.

تجربه‌ی بازی ps4 به صورت سینمایی در ویدئو پروژکتور

معایب وصل کردن PS5 به ویدئو پروژکتور

هزینه‌ی بالا

برای اینکه بهترین تجربه گیمینگ از اتصال ps5 به ویدئو پروژکتورتان را داشته باشید، بهتر است که ویدیو پروژکتورهای با کیفیت بگیرید که آنها معمولا گران قیمت هستند. بنابراین، هزینه بالا یکی از معایب بازی ps5 با ویدیو پروژکتور است.

هزینه‌ی بالا  اتصال ps4 به ویدئو پروژکتور

افت کیفیت تصویر

بازی‌های PS5 رزولوشن خیلی بالایی دارند. بنابراین، اگر کیفیت تصویر ویدیو پروژکتورتان نزدیک به رزولوشن ps5 نباشد، باعث می‌شود که تصویر را با کیفیت کمتری نشان دهد و یکی از معایب اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور است.

افت کیفیت تصویر در اتصال ps4 به ویدئو پروژکتور

مشکل در نورپردازی

مشکل نورپردازی یکی از معایب اصلی اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور و بازی کردن با آن است. مخصوصاً اگر نور محیطی سالن نمایش شما زیاد باشد و نور ویدیو پروژکتورتان به اندازه آن نرسد، شما تصویر بازی را نمی‌توانید به خوبی ببینید.

مشکل نورپردازی در اتصال ps4 به ویدئو پروژکتور

عدم انعطاف‌پذیری

در زمان اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور شما برای اینکه بهترین تصویر را داشته باشید، گاهی اوقات مجبور هستید موقعیت پروژکتور را عوض یا نور محیطی آن را کم کنید. این باعث می‌شود که استفاده ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون انعطاف پذیری کمتری را داشته باشد.

عدم انعطاف‌پذیری در اتصال ps4 به ویدئو پروژکتور

زمان برای نصب

در پاراگراف قبلی گفتیم که یکی از معایب اتصال ps5 به ویدئو پروژکتور زحمت‌های مربوط به نصب آن است. بنابراین، این کار ممکن است کمی نسبت به اتصال ps5 به تلویزیون زمان برتر و مشکل‌تر باشد.

زمان بر بودن  اتصال ps4 به ویدئو پروژکتور











مقالات مرتبط

نظرات