پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون: مقایسه سلامت بینایی در تصویر تلویزیون و ویدئو پروژکتور + عکس

پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون؟ سوال خوبی است و به عوامل متعددی بستگی دارد. از نظر “اندازه صفحه نمایش” با توجه به بزرگتر بودن صفحه نمایش پروژکتور ها مناسب تر هستند، از لحاظ “نور آبی” هم نور ویدیو پروژکتور در مقایسه با نور آبی تلویزیونکمتر و برای سلامت چشم‌هایتان بهتر است. ام از نظر “نور محیط” تلویزیون در نور محیطی روشن برای چشمانتان بهتر است. همراه ما باشید تا در ادامه عوامل بیشتری را توضیح دهیم.  بگذارید اول از شما بپرسیم که روزی چند ساعت را جلوی کامپیوتر یا اسمارت فونتان می‌گذرانید؟ بعد از آن، موقع استراحت هم چند ساعت تلویزیون نگاه می‌کنید؟ اگر دقت کرده باشید، ما خیلی وقت را جلوی مانیتورها با نور آبی و در فاصله کمی از آنها سپری می‌کنیم! بنابراین، به چشم‌های ما در طول روز خیلی فشار می‌آید که مسلماً برای سلامتشان بد است. برای همین، خیلی‌ها نگران این مسئله هستند و موقع خرید وسایل دیجیتال مثل پروژکتور و تلویزیون با خودشان می‌پرسند: پروژکتور برای چشم مناسب تره یا تلویزیون؟ اگر هم شما می‌خواهید جواب این سوال را بدانید، با ما تا انتهای این مقاله از بلاگ تهران پروژکتور همراه باشید.

پروژکتور در مقابل تلویزیون: پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون

برای اینکه شما متوجه شوید پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، اجازه دهید که اول چند عاملی که روی سلامت چشم‌های شما با استفاده از این دستگاه موثر هستند را توضیح دهیم. سپس، شما با بررسی این عوامل می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای سلامت چشمانتان بهتر هستند و بین خرید پروژکتور و تلویزیون تصمیم بگیرید.

مقایسه پروژکتور و تلویزیون برای چشم

پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون: 1. اندازه صفحه نمایش

با توجه به “اندازه صفحه نمایشپروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون؟ هر چقدر سایز صفحه نمایش بزرگتر باشد، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توان جزئیات تصویر را مشاهده کرد. در نتیجه از لحاظ صفحه نمایش پروژکتور برای چشم انتخاب بهتری است.

اندازه صفحه نمایش برای این را بدانید که هر چقدر سایز صفحه نمایش تصویر شما بزرگتر باشد، شما خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید جزئیات تصویر را مشاهده کنید. معمولاً صفحه‌های نمایش ویدئو پروژکتورها سایزهای خیلی بزرگتری از صفحه تلویزیون دارند.

بنابراین، چشمان شما هم راحت‌تر جزئیات آن را می‌بینند. اما تلویزیون‌ها معمولاً تصویر را با سایز کوچک‌تری نشان می‌دهند، چون ابعاد صفحه‌شان از پیش معین شده است. از اینرو، چشمان شما باید بیشتر کار کنند تا جزئیات را ببینند و نیاز به دقت بیشتری دارند که می‌تواند خسته‌شان کند.

در نتیجه، در پاسخ به اینکه از لحاظ صفحه نمایش، پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، پروژکتور انتخاب بهتری است. شما همچنین می توانید برای پروژکتور خود اقدام به خرید پرده نمایش در ابعاد مختلف نمایید.

پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون: 2. فاصله نمایش (فاصله مشاهده)

با توجه به “فاصله نمایشپروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون؟ فاصله نمایش تاثیر زیادی در راحتی چشم‌ دارد. با توجه به بزرگتر بودن صفحه نمایش پروژکتور می‌توانید آن را در فاصله دورتری از خود برای دیدن قرار دهید. در نتیجه، از لحاظ صفحه نمایش پروژکتور مزیت بهتری نسبت به تلویزیون دارد.

فاصله نمایش تاثیر زیادی در راحتی چشم‌های شما دارد. خوبی پروژکتورها نسبت به تلویزیون‌ها این است که شما می‌توانید صفحه نمایش آن را در سایزهای مختلف بگیرید. هر چقدر که صفحه نمایش پروژکتور بزرگتر باشد، می‌توانید آن را در فاصله دورتری از خود برای دیدن قرار دهید.

اما تلویزیون‌ها ابعاد ثابتی دارند. بنابراین، شما باید آنها را در یک جای معین و ثابت مستقر کنید و اندازه تصویرشان هم بسته به سایزشان می‌تواند کوچکتر از اندازه تصویر پروژکتور باشد. برای همین، شاید شما مجبور شوید برای دیدن تصویر نزدیک‌تر به تلویزیون بنشینید که باعث فشار بیشتر به چشم‌هایتان می‌شود.

در نتیجه، در پاسخ به اینکه پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، از لحاظ صفحه نمایش پروژکتور مزیت بهتری نسبت به تلویزیون دارد.

( اگر به سلامت چشم کودکانتان علاقمندید حتما مطلب پروژکتور برای بینایی کودکان بهتره یا تلویزیون را مطالعه نمایید.)

پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون: 3. اثرات منابع نور مستقیم یا غیر مستقیم بر سلامت چشم

از لحاظ “منبع نورپروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون؟ نور پروژکتور یک نور انعکاسی است و تلویزیون خود منبع تولید نور و تصویر است. برای همین، از لحاظ اثرات منابع نور پروژکتور انتخاب بهتری است .

اینکه چشم شما از چه منبعی نور را دریافت می‌کند، در سلامت آن تاثیر زیادی دارد. توجه به این مسئله می‌تواند به سوال اینکه پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون هم پاسخ خوبی بدهد. بیایید اول پروژکتور را بررسی کنیم.

ویدیو پروژکتورها برای نمایش تصویر به یک سطح صاف یا صفحه مخصوص ویدیو پروژکتور نیاز دارند. در نتیجه، ویدیو پروژکتور نور را به صفحه نمایش یا سطح می‌تاباند و چشم ما نور بازتابی از صفحه نمایش را دریافت می‌کند.

بنابراین، نور پروژکتور یک نور انعکاسی است. این برخلاف نور تلویزیون است که خودش منبع تولید نور و تصویر است. از اینرو، چشم ما در مشاهده تصویر تلویزیون مستقیماً نور آبی آن را دریافت می‌کند. اما در زمان مشاهده تصویر پروژکتور این نور خیلی نرم‌تر و شدتش کمتر است. برای همین، از این لحاظ پروژکتور انتخاب بهتری است. جهت اطلاع بیشتر برای انتخاب تلویزیون و پروژکتور پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید حتما مطلب تفاوت پروژکتور با تلویزیون را بخوانید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

تاثیر نور مستقیم یا غیر مستقیم پروژکتور و تلویزیون روی چشم

پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون: 4. نور محیط

با توجه به “نور محیط” پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون؟ کنترل کردن نور محیطی در پروژکتور کمی مشکل است. بنابراین اگر روشنایی ویدیو پروژکتورتان خوب باشد انتخاب بهتری است. در غیر این صورت، تلویزیون در نور محیطی روشن برای چشمانتان بهتر است.

یکی از بزرگترین عیب‌های استفاده از پروژکتور کنترل کردن نور محیطی است. اگر نور ویدیو پروژکتورتان روشنایی‌اش زیاد نباشد، شما باید نور محیطی خود را کم کنید تا بتوانید تصویر را در آن خوب ببینید. در غیر این صورت، در محیط پرنور چشمان شما باید دو برابر کار کنند تا تصویر را ببینند، زیرا در محیط پرنور تصویر پروژکتور خیلی کمرنگ می‌شود.

با این حال، اگر شما بیشتر هزینه کنید و ویدیو پروژکتوری با روشنایی بیشتر تهیه کنید، ویدیو پروژکتور شما می‌تواند در محیط‌های پرنور هم تصویر را به خوبی نشان دهد.

در نتیجه، از این جنبه که نور محیطی پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، اگر روشنایی ویدیو پروژکتورتان خوب باشد، پس پروژکتور انتخاب بهتری است. در غیر این صورت، تلویزیون در نور محیطی روشن برای چشمانتان بهتر است.

پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون: 5. نور آبی

از لحاظ “نور آبی” پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون؟ ویدیو پروژکتور و تلویزیون هر دو نور آبی ساطع می‌کنند اما نور پروژکتور یک نور منعکس شده و بازتابی است.به همین دلیل نور ویدیو پروژکتور در مقایسه با نور آبی تلویزیون کمتر و برای سلامت چشم‌هایتان بهتر است

هم ویدیو پروژکتور و هم تلویزیون از خودشان نور آبی را ساطع می‌کنند. بنابراین، شاید شما در پاسخ به این سوال که پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، با خودتون فکر کنید که هیچ کدام خوب نیستند! از لحاظ نظری هم درست می‌فرمایید.

اما به این خاطر داشته باشید که نوری که شما از ویدیو پروژکتور دریافت می‌کنید اول به صفحه نمایش می‌خورد. از اینرو، یک نور منعکس شده و بازتابی است. این در صورتی است که نور آبی که تلویزیون از خودش منتشر می‌کند مستقیم به چشم شما می‌خورد.

بنابراین، نور ویدیو پروژکتور در مقایسه با نور آبی تلویزیون کم و ضعیف و در کل، برای سلامت چشم‌هایتان بهتر است.

نور آبی چگونه به چشمان شما آسیب می‌رساند؟

چشم شما نور آبی که یکی از طول‌های موج نور است را از یک منبع طبیعی مثل خورشید و هم از منابع مصنوعی مثل نور کامپیوتر، اسمارت فون و تلویزیون دریافت می‌کند. معمولاً
بیشتر طول‌های موج نور آبی برای چشم ضرر ندارند.

اما اگر طول موج نور آبی در محدوده ۴۱۵ تا ۴۵۵ باشد، برای چشم و شبکیه آن مخرب است، چون تحت محدوده نور ماورا بنفش قرار می‌گیرد. با این وجود، از لحاظ اینکه نور آبی پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، اصولاً نور آبی پروژکتور انعکاسی است و ضرر کمتری به چشمان شما می‌زند.

تاثیر نور آبی بر چشم

سوالات مهم در خصوص بهتر بودن پروژکتور برای چشم

آیا پروژکتورها نور آبی دارند؟

بله. ویدیو پروژکتورها از خودشان نور آبی ساطع می‌کنند. اما توجه داشته باشید که نوری که چشم شما از طرف پروژکتورها دریافت می‌کند، اول به صفحه ویدیو پروژکتور می‌خورد.

بنابراین، نور دریافتی توسط چشمان شما یک نور بازتابی و منعکس شده است که شدت نور آبی را کاهش می‌دهد. برای همین، کلاً در خصوص اینکه پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، تماشای تصویر با پروژکتور بهتر است.

چگونه نور آبی را کاهش دهیم؟

در پاسخ به سوال اینکه نور آبی پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، می‌توانیم بگوییم که پروژکتور انتخاب بهتری است. اما کلا اگر شما با دستگاه دیجیتال کار می‌کنید و می‌خواهید چشمتان در معرض کمتری از نور آبی قرار گیرد، می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید:

  • میزان روشنایی صفحه نمایشتان را کم کنید
  • تنظیمات دستگاه پروژکتور یا تلویزیون خود را طوری تعیین کنید که رنگ‌های زرد و گرم در تصویر حضور بیشتری داشته باشند، مخصوصاً در شب که خستگی چشمانتان را کاهش می‌دهد.
  • در زمان کار با کامپیوتر یا تلویزیون یا پروژکتور می‌توانید از عینک‌های فیلتر‌کننده نور آبی استفاده کنید که میزان عبور نور آبی از لنز خودرو کاهش می‌دهند یا آن را مسدود می‌کنند.
  • در موقع کار با کامپیوتر یا مانیتورهای دیجیتال هر ۲۰ دقیقه یکبار به خودتان استراحت دهید و حدود چند ثانیه یا چند دقیقه به فاصله دور نگاه کنید تا چشمانتان از خستگی در بیاید.

آیا می‌توانم از پروژکتور برای تماشای روزانه تلویزیون استفاده کنم؟

با توجه به اینکه پروژکتور برای چشم بهتره یا تلویزیون، اگر انتخاب شما پروژکتور باشد می‌توانید از آن برای تماشای روزانه تلویزیون استفاده کنید. اما چند نکته را باید در نظر بگیرید:

1. داشتن فضای نصب مناسب: برای دیدن تصاویر ویدیو پروژکتور، شما احتیاج به یک دیوار خالی یا یک صفحه نمایش با ابعاد دلخواه دارید. همچنین، فاصله مطلوب تا صفحه نمایش و پایه و استند ویدیو پروژکتور برای نصب آن هم ضروری هستند.

2. نور محیطی: در صورتی که شما بتوانید محیط نمایش خود را کنترل یا کم کنید، می‌توانید بهترین کیفیت تصویر را از ویدیو پروژکتور‌تان دریافت کنید.

3. سیستم صوتی: خیلی از ویدیو پروژکتورها سیستم صوتی تعبیه شده دارند، اما قوت صدای آنها ممکن است ایده‌آل نباشد. بنابراین، حتماً قبل از خرید ویدیو پروژکتور به این نکته توجه کنید.

4. تلویزیون هوشمند: اگر استریم کردن محتوای آنلاین ویدیو فیلم و سریال برایتان مهم است، پس باید ویدیو پروژکتورهایی را انتخاب کنید که مجهز به سیستم تلویزیون هوشمند یا Android TV هستند.

نکات استفاده روزانه از پروژکتور

 

منبع 1

منبع 2

خرید ویدئو پروژکتور

مقالات مرتبط

نظرات