ویدئو پروژکتور چیست: معرفی انواع دیتا پروژکتور + کاربرد

اگر تلویزیون اولین جعبه جادویی بود که آدم‌ها از آن می‌توانستند تصاویر متحرک و رنگارنگ را ببینند، پیشرفت تکنولوژی جادوهای خارق‌العاده‌تری مثل ویدئو پروژکتور را هم خلق کرده است! فکرش را بکنید! شما می‌توانید برای پروژکتورتان هر صفحه نمایش بزرگ یا کوچکی بگیرید و با رزولوشن فوق العاده فیلم یا سریالتان را به حالت سینمایی در خانه‌تان ببینید! اما دقیقاً ویدیو پروژکتور و نحوه کار با آن چیست؟ و چه فناوری‌هایی در ساخت آن به کار رفته است؟ با ما در این مطلب از تهران پروژکتور همراه باشید تا به این سوالات پاسخ داده و موضوعاتی مثل نکات خرید ویدیو پروژکتور و استفاده آن را توضیح دهیم.

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که شما با آن می‌توانید عکس و محتوای ویدیویی مثل فیلم یا سریال را ببینید. سازندگان ویدیو پروژکتورها از تکنولوژی‌های مختلفی برای ساختن آن استفاده می‌کنند. اما آیا شما می‌دانید که نحوه عملکرد و کار ویدئو پروژکتورها چطور است؟

معرفی پروژکتور

نحوه کار ویدئو پروژکتور

وقتی که شما لپ تاپ یا کامپیوتر یا هر دستگاهی را به ویدیو پروژکتور وصل می‌کنید، اول از همه ویدئو پروژکتور داده‌های محتوای شما را دریافت می‌کند. سپس، با منبع نورش نوری را تولید می‌کند. بعد از آن، این نور از یک سری فیلترهای آینه‌ای و لنز‌ رد می‌شود که تصویر را بزرگتر می‌کنند.

به این صورت، شما می‌توانید تصویر بزرگ شده را روی صفحه نمایشتان ببینید. بنابراین، کارکرد اصلی هر ویدیو پروژکتور به این صورت است. منتها ویدیو پروژکتورها انواع مختلفی دارند. آیا شما می‌دانید که این انواع چه هستند؟

(جهت مشاهده قیمت و خرید پرده نمایش ویدئو پروژکتور به تهران پروژکتور مراجعه فرمایید.)

نحوه کار ویدئو پروژکتور

انواع ویدئو پروجکشن چیست؟

انواع ویدئو پروژکتور: پروژکتور سینمای خانگی

اگر بیشترین چیزی که شما از ویدئو پروژکتور می‌خواهید دیدن فیلم، سریال یا بازی کردن با کنسول بازی‌تان است، پس باید ویدیو پروژکتور خانگی را تهیه کنید. این ویدیو پروژکتورها ساختشان طوری است که می‌توانند تصاویر را با رنگ‌های دقیق و وضوح بالا روی صفحه نمایش نشان و بهترین تجربه سینمای خانگی را می‌توانند به شما بدهند.

(جهت مشاهده قیمت و خرید ویدئو پروژکتور خانگی کلیک کنی.)

انواع ویدئو پروژکتور: پروژکتور سینمای خانگی

انواع ویدئو پروژکتور: ویدیو پروژکتور تجاری

آیا جلسه تجاری دارید و می‌خواهید با ارائه نمودارها و عکس‌های با کیفیت در آن همکاران‌تان را تحت تاثیر قرار دهید؟ در این صورت، باید ویدئو پروژکتور تجاری را بخرید. ویدیو پروژکتورهای تجاری هم میزان روشنایی تصویرشان زیاد است، هم اینکه شما راحت می‌توانید آنها را نصب کنید.

علاوه بر این، آنها اتصال بیسیم دارند و شما می‌توانید دستگاه‌های لپ‌تاپ، کامپیوتر موبایلتان را به آنها وصل کنید و محتوایتان را از این طریق با ویدیو پروژکتور به اشتراک بگذارید.

(جهت خرید و مشاهده قیمت پروژکتور تجاری کلیک کنید.)

انواع ویدئو پروژکتور: ویدیو پروژکتور تجاری

انواع ویدئو پروژکتور چیست: ویدیو پروژکتور قابل حمل

دوست دارید ویدئو پروژکتور را در سفر برای دیدن فیلم یا ارائه محتوای تجاری فوری و سریع با خودتان راحت حمل کنید؟ برای این کار، باید به سراغ ویدیو پروژکتورهای قابل حمل بروید! این پروژکتورها هم سبک هستند و هم ساختار فشرده‌ای دارند و راحت در جیبتان جا می‌گیرند.

(جهت مشاهده قیمت و خرید ویدئو پروژکتور جیبی به تهران پروژکتور مراجعه کنید.)

انواع ویدئو پروژکتور چیست: ویدیو پروژکتور قابل حمل

انواع ویدئو پروژکتور چیست: پروژکتور پرتاب کوتاه

اگر فضای اتاق یا سالن نشیمن‌تان کم است یا کلاً فاصله بین پروژکتورتان یا صفحه نمایش زیاد نیست، پس باید از ویدئو پروژکتور پرتاب کوتاه استفاده کنید. این ویدیو پروژکتورها در فاصله کم از صفحه نمایش می‌توانند تصویر را به ابعاد بزرگ نشان دهند.

(جهت خرید و مشاهده قیمت ویدئو پروژکتور پرتاب کوتاه کلیک کنید.)

انواع ویدئو پروژکتور چیست: پروژکتور پرتاب کوتاه

فناوری‌های ویدئو پروجکشن چیست؟

حالا که شما در مورد انواع ویدئو پروژکتور کمی بیشتر می‌دانید، بیایید به سراغ فناوری‌های آن برویم. دانستن بیشتر در مورد این فناوری‌ها به شما کمک می‌کند تا ببینید که کیفیت تصویر هر کدام چگونه است. برای همین هم در خرید آنها اطلاعات بیشتری دارید.

فناوری‌های ویدئو پروجکشن چیست: 1. پروژکتور LCD

ویدئو پروژکتورهای LCD برای خلق تصاویر از فناوری نمایش کریستال مایع استفاده می‌کنند. در نتیجه، آنها دقت رنگ بالایی برای نشان دادن تصاویرشان دارند که آنها را برای ارائه تصاویر مخصوصاً در ارائه داده‌ها و نمودارها مناسب می‌کند.

(جهت مشاهده قیمت و خرید پروژکتور 3LCD کلیک کنید.)

فناوری‌های ویدئو پروجکشن چیست: 1. پروژکتور LCD

فناوری‌های ویدئو پروجکشن چیست: 2. پروژکتور DLP

ویدئو پروژکتور DLP برای درست کردن تصاویر از چندین آینه کوچک برای انعکاس نور استفاده می‌کند. این نوع پروژکتور می‌تواند تصاویر شما را با رزولوشن بهتر و روشنایی بیشتری روی صفحه نمایش دهد.

(جهت مشاهده قیمت و خرید ویدئو پروژکتور DLP کلیک کنید.)

فناوری‌های ویدئو پروجکشن چیست: 2. پروژکتور DLP

فناوری‌های ویدئو پروجکشن چیست: 3. پروژکتورهای LCoS

از آنجایی که ویدئو پروژکتور LCOS هم از فناوری LCD و هم از فناوری DLP برای خلق تصویر استفاده می‌کند، رزولوشن آن از همه پروژکتورهای موجود در بازار بهتر است. همچنین، این ویدیو پروژکتور پیکسل‌ها را نشان نمی‌دهد.

فناوری‌های ویدئو پروجکشن چیست: 3. پروژکتورهای LCoS

فناوری‌های دیتاشو چیست: 4. پروژکتورهای LED

منبع نوری این ویدئو پروژکتور لامپ LED و معمولاً سایزش کوچکتر و فشرده‌تر است. همچنین، تصاویری که ویدیو پروژکتورهای LED تولید می‌کنند روشن‌تر هستند و کلاً دستگاهشان به نگهداری کمتری نیاز دارد.

فناوری‌های دیتاشو چیست: 4. پروژکتورهای LED

فناوری‌های دیتاشو چیست: 5. پروژکتور‌های LED هیبریدی

ویدئو پروژکتور هیبریدی از ترکیب فناوری LED و لیزری استفاده می‌کند. بنابراین از لحاظ روشنایی و طول عمر لامپ عملکردش از هر ویدیو پروژکتور دیگر بهتر است.

(جهت خرید و مشاهده قیمت ویدئو پروژکتور لیزری کلیک کنید.)

فناوری‌های دیتاشو چیست: 5. پروژکتور‌های LED هیبریدی

فناوری‌های ویدئو پروژکتور چیست: 6. پروژکتورهای لیزری

ویدئو پروژکتور لیزری برای نشان دادن تصویر از منبع نور لیزری استفاده می‌کند. به خاطر همین هم دقت و طیف رنگش بیشتر و وسیع‌تر است و روشناییش هم در طول زمان دوام بیشتری دارد.

فناوری‌های ویدئو پروژکتور چیست: 6. پروژکتورهای لیزری

هنگام خرید پروژکتور یا دیتاشو چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

رزولوشن

یکی از مهمترین نکات خرید ویدئو پروژکتور که شما باید به آن توجه کنید رزولوشن است. رزولوشن در نشان دادن جزئیات و وضوح تصویر شما عامل بسیار مهمی است. هر چقدر رزولوشن ویدیو پروژکتوری بالاتر باشد، کیفیت تصویری هم که نشان می‌دهد بهتر است.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رزولوشن ویدئو پروژکتور کلیک کنید.)

رزولوشن

روشنایی

یک عامل مهم دیگر در خرید انواع ویدئو پروژکتور روشنایی است. روشنایی ویدیو پروژکتور تعیین می‌کند که تصاویرتان را در نور محیطی چقدر روشن نشان می‌دهد. بنابراین، هر چقدر که روشنایی ویدیو پروژکتور بیشتر باشد، تصویر شما را در نور محیطی بهتر می‌تواند نشان دهد.

روشنایی

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست در تصویر یعنی تفاوت بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت‌های آن. حتماً به این ویژگی توجه کنید و حواستان باشد که هر چقدر کنتراست تصویر ویدئو پروژکتور بیشتر باشد، تصاویر آن واضح‌تر و پررنگ‌تر هستند.

نسبت کنتراست

قابلیت اتصال

هر چقدر که ویدئو پروژکتور شما پورت‌های بیشتری داشته باشد، شما می‌توانید دستگاه‌های متنوع‌تری را به آن متصل کنید. همچنین، اگر پروژکتور اتصال بیسیم یا وای فای هم داشته باشد می‌توانید گوشی یا لپ‌تاپتان را هم به آن وصل کنید.

فاصله پرتاب

ویدئو پروژکتورهای مختلف فاصله‌های پرتاب متفاوت دارند. بنابراین، اول فاصله بین مکانی که می‌خواهید ویدیو پروژکتور را در آن قرار بدهید تا صفحه نمایشتان را در نظر بگیرید. اگر این فاصله کوتاه بود، ویدیو پروژکتورها با فاصله پرتاب کوتاه و اگر فاصله طولانی بود ویدیو پروژکتور پرتاب بلند را تهیه کنید.

فاصله پرتاب

طول عمر لامپ

هر چقدر که عمر لامپ ویدئو پروژکتور طولانی‌تر باشد، شما کمتر مجبور هستید که نگران خراب شدن آن باشید! بنابراین، هزینه نگهداری آن بابت تعویض لامپ هم در طول عمرش کمتر خواهد شد.

طول عمر لامپ

ویژگی‌های اضافی

برخی از انواع ویدئو پروژکتورها ویژگی‌های اضافی مربوط به تصویر مثل تصحیح اثر ذوزنقه یا تغییر لنز را دارند. بعضی از آنها هم در خودشان اسپیکرهای تعبیه شده دارند. اگر این ویژگی‌ها برایتان مهم است، حتماً به داشتن آنها در ویدیو پروژکتورتان دقت کنید.

ویژگی‌های اضافی

تفاوت دیتا پروژکتور و ویدئو پروژکتور

از لحاظ تکنولوژی و ساخت هم ویدیو پروژکتور و دیتا پروژکتور مشابه همدیگر هستند. اما در برخی از ویژگی‌های تصویر است که این دو نوع ویدئو پروژکتور با همدیگر تفاوت دارند. برای مثال، ویدیو پروژکتورها طوری ویژگی‌هایشان بهینه شده‌اند که بتوانند محتوای ویدیویی و تصاویر متحرک را به خوبی روی صفحه نمایش نشان دهند.

اما هدف از طراحی دیتاشو یا دیتا پروژکتور این بوده که آنها بتوانند داده‌های کامپیوتری یا تصاویر ساکن را با دقت رنگ و وضوح تصویر بالا نشان دهند.

تفاوت دیتا پروژکتور و ویدئو پروژکتور

آیا می‌توانیم ویدئو پروژکتور را به کامپیوتر متصل کنیم؟

بله اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما پورت HDMI VGA یا DVI داشته باشد، شما می‌توانید با کابل‌هایشان آنها را به ویدئو پروژکتور متصل کنید. همچنین، اگر ویدیو پروژکتور اتصال بی‌سیم یا وای فای هم داشته باشد می‌توانید با آن این کار را انجام دهید.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ به وبلاگ تهران پروژکتور مراجعه فرمایید.)

آیا می‌توانیم ویدئو پروژکتور را به کامپیوتر متصل کنیم؟

آیا می‌توانیم ویدئو پروژکتور را به موبایل و تبلت وصل کنیم؟

در صورتی که موبایل و تبلت و ویدئو پروژکتورتان هر دو پورت USB داشته باشند می‌توانید موبایل و تبلتتان را با کابل USB به ویدیو پروژکتور وصل کنید. اما به غیر از اتصال با سیم، شما می‌توانید از طریق وای فای هم دستگاه موبایل و تبلتتان را به ویدیو پروژکتور متصل کنید.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به گوشی آیفون کلیک کنید.)

آیا می‌توانیم ویدئو پروژکتور را به موبایل و تبلت وصل کنیم؟

آیا می‌توانیم با پروژکتور فیلم تماشا کرد یا بازی کرد؟

بله. شما با ویدئو پروژکتور می‌توانید هر محتوای رسانه‌ای را تماشا کنید. فقط کافی است که موبایل، تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ و کنسول بازی‌تان را به پورت‌های ویدیو پروژکتور متصل کرده و از آن محتوا را تماشا کنید.

آیا می‌توانیم با پروژکتور فیلم تماشا کرد یا بازی کرد؟

آیا می‌توانیم از پروژکتور در اتاقی با نور روشن استفاده کنیم؟

اگر ویدئو پروژکتور شما روشناییش زیاد باشد، بله. شما می‌توانید از پروژکتور در اتاقی با نور روشن استفاده کنید. اما اگر روشنایی ویدیو پروژکتور کم باشد، مجبور هستید که نور محیطی خود را کم کنید تا تصویر را بتوانید به خوبی ببینید.

آیا می‌توانیم از پروژکتور در اتاقی با نور روشن استفاده کنیم؟

آیا امکان اتصال چندین دستگاه به طور همزمان به یک پروژکتور وجود دارد؟

بله. اکثر ویدئو پروژکتورها چندین پورت اتصال مثل HDMI VGA DVI و اتصال بیسیم دارند. بنابراین، شما می‌توانید دستگاه‌های مختلف مثل موبایل، تبلت، لپ تاپ و کنسول بازی‌تان را به طور همزمان به آنها متصل کنید.

آیا امکان اتصال چندین دستگاه به طور همزمان به یک پروژکتور وجود دارد؟

آیا می‌توانیم از پروژکتور در فضای باز استفاده کنیم؟

بله. مخصوصاً ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل حمل برای این کار بسیار مناسب هستند. اما برای استفاده از پروژکتور در فضای باز حتماً به عواملی مثل نور محیطی و مکانی که می‌خواهید ویدیو پروژکتور را در آن بگذارید توجه کنید.

حواستان باشد که اگر نور فضای بیرون خیلی زیاد باشد، نور ویدیو پروژکتور شما هم باید به تناسب نور محیطی زیاد باشد.

آیا می‌توانیم از پروژکتور در فضای باز استفاده کنیم؟

آیا می‌توانیم اندازه تصویر پروژکتور را تنظیم کنیم؟

بله. شما با تغییر مکان و نزدیک یا دور کردن ویدئو پروژکتور از صفحه نمایش می‌توانید تصاویر را کوچکتر یا بزرگتر کنید. همچنین، تنظیمات ویدیو پروژکتور را هم شما می‌توانید به گونه‌ای تغییر دهید تا تصویر را به ابعادی که می‌خواهید نمایش دهد.

 

آیا می‌توانیم اندازه تصویر پروژکتور را تنظیم کنیم؟

آیا می‌توانیم از پروژکتور به عنوان جایگزین تلویزیون استفاده کنیم؟

مسلماً! یک مزیت اصلی ویدئو پروژکتور‌ها به تلویزیون این است که شما هرگونه صفحه نمایش با ابعادی که دلتان می‌خواهد را می‌توانید برای آن تهیه کنید. همچنین، نمایش تصویر آنها طوری است که به شما این حس را می‌دهد که انگار دارید در سینما فیلم یا سریال‌تان را تماشا می‌کنید.

بنابراین، اگر نور محیطی‌تان برای نمایش تصویر ویدیو پروژکتور خوب است، حتماً می‌توانید از آن به جای تلویزیون استفاده کنید.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون کلیک کنید.)

آیا می‌توانیم از پروژکتور به عنوان جایگزین تلویزیون استفاده کنیم؟

آیا می‌توانیم یک سیستم صوتی را به پروژکتور وصل کنیم؟

بله. اکثر ویدئو پروژکتورهای بازار یک جک صوتی ۳.۵ میلیمتری دارند و اغلب سیستم صوتی خودشان خیلی قوی نیست. برای همین، اگر شما می‌خواهید صدای قوی‌تر و غنی‌تر در سالن نمایشتان داشته باشید، می‌توانید به ویدیو پروژکتورتان سیستم صوتی جداگانه، ساندبار یا سیستم صوتی سینمای خانگی را متصل کنید.

آیا می‌توانیم یک سیستم صوتی را به پروژکتور وصل کنیم؟

خرید ویدئو پروژکتور

مقالات مرتبط

نظرات